Constant zelf advertentieteksten gebruiken is lastig. Lees hier een stappenplan om de taal van de klant te vinden en toe te passen in je teksten.
Advertentieteksten zijn groot deel van je werk als sea specialist. Je moet honderden ads schrijven voor totaal verschillende producten.
Bekend zijn dat je keywords terug laat komen in je titels en een relevante sta schrijft. Dan blijven er nog een tiental karakters over waarin je op kan vallen. Je kan dan woorden verzinnen, niet altijd even effectief. In dit artikel lees je hoe je recensies, forums en andere content van je doelgroep van je doelgroep van het net haalt om te gebruiken in je teksten. Een goedkope en grondige manier van marktonderzoek voor goede campagnes.
Waarom je je teksten niet zelf moet willen verzinnen?
Cialdini schrijft dat taal en woorden die wij kennen vertrouwen geeft en minder denkkracht kost. Bekende taal en woorden geven een gevoel van betrouwbaarheid en herkenning. Hiermee verhoog je je sales. Om dit te doen moet je dus op zoek gaan naar de taal en woorden van die klant.
Jij bent niet je eigen klant. Je weet niet precies hoe je prospects denken en wat zij willen horen. Als je niet zelf je teksten moet verzinnen is de vraag waar je die taal en woorden vindt.
In plaats van verzinnen, steel je ze van de klanten zelf. Klanten schrijven recensies, ze tweeten en praten met je bedrijf. Op Amazon, bol.com en imdb kan je precies zien hoe mensen over producten, diensten of concurrenten schrijven. Ontdek daar wat zij geweldig, stom of waar ze zich zorgen om maken.
4 Stappen om je advertentieteksten van Amazon, Tripadvisor of Bol.com te halen
#1 Kies welke producten/services je wilt gebruiken voor inspiratie
Je vindt miljoenen recensies online. Voor toerisme op tripadvisor, producten op amazon en financiële services op independer.
Als je dus het geluk hebt dat er recensies zijn dan is dat heel erg handig en kan je direct de urls met recensies gebruiken.
Directe recensies zijn er niet altijd. Nieuwe of meer niche gerichte producten soms niet genoeg content. Door te vragen wat je doelgroep belangrijk en vindt en waar zij naar op zoek zijn kan je ze op andere plekken vinden. Deze manier van kijken maakt het voor bijna elk product mogelijk dit onderzoek te doen.
Whisky Voorbeeld
Hieronder een voorbeeld van een partij die de 16 yo Lagavulin Whisky wil verkopen in de UK. Na googlen vinden we paar sites met recensies.
ProductLink Amazon: https://www.amazon.co.uk/Lagavulin-Years-Single-Scotch-Whisky/dp/B002VZY62K
ProductLink Whisky Exchange: https://www.thewhiskyexchange.com/p/3121/lagavulin-16-year-old#productReviews
Productlink: https://drankdozijn.nl/artikel/fles-lagavulin-16-years-single-malt-70cl
Een korte blik op de recensies geeft je al een indruk van de voorkeuren van je doelgroep. Om meer inzicht te krijgen kan je copypasten maar dat is erg bewerkelijk. We hebben het geluk dat er op Amazon 350 recensies staan van kopers van deze whisky vol met interessante teksten en zoekwoorden van hun doelgroep. Amazon is een site die heel goed te scrapen is.
#2 Bekijk de inhoud eerst met je eigen ogen
Een scrape geeft de resultaten gecombineerd weer, context en de tone of voice verdwijnen. Om die analyse mee te nemen kijk je gedurende tien of meer minuten naar de recensies en de pagina. Je kan kijken naar hoeveelheid reviews, naar aantallen 5 en 4-sterren recensies. Ook wat er geschreven wordt, hoe lang de teksten zijn en wie ze schrijven geven veel achtergrond. Bij amazon check je voor verified purcahse wat aantoont dat ze niet gefingeerd zijn.
Voorbeeld bij de Whisky Lagavulin:
Hier zijn veel hoge recensies. De titels zijn extatisch maar geloofwaardig door de lengte en de taal.
Mannen reviewen het vaker en vrouwen geven vaak aan het als cadeau te hebben gekocht.
Hoge recensies:
Paar titels die mij opvielen:
The finest drink on Gods green earth
A quality malt . King of the peaty.
Quality man
Met deze informatie in je hoofd kan je beginnen met schapen.
#3 Scrape De Site(s) Met De Klantteksten
Producten hebben honderden reviews, je hebt niet de tijd om die allemaal handmatig door te kijken.
Deze wil je dus van het web scrapen. Als je nog niet kan scrapen is dit een goed moment om te beginnen.
Om goed te leren scrapen ben je even bezig. Gelukkig kan je met Chrome Extensies zoals Data Miner en Scrape SImilar binnen een uur leren om eenvoudig scrapes te maken. Er is software/programmeertaal om het internet te scrapen, zoals Pyhton- en R-libraries en Import.io waarmee je alles kan automatiseren en gerichter kan zoeken. Zie de links voor veel meer informatie.
-
-
-
Whisky Voorbeeld:
In dit voorbeeld is Amazon gescrapt met Pyhton. Het is belangrijk om te weten wat je wilt schapen en hoe de site is opgebouwd.
We willen de volgende informatie van de site halen:
Na draaien van het script levert de scrape een lijst op zoals onderstaand. Voor deze scrape is er gebruik gemaakt van Python waarmee een bestand is gemaakt met titels en recensies. Dit bestand is opgeslagen in Google Doc bestand.
#4 Analyseer De Resultaten
Je wilt weten welke woorden of woordcombinaties er frequenter voorkomen dan gemiddeld. Dit kan je op meerdere manieren inzichtelijk maken. Door oa tabellen met aantallen. Of door word clouds, waarbij de meest voorkomende woorden een groter lettertype hebben.
Links:
https://tagcrowd.com/ Site waarmee je een goede tagcloud kan maken van een langere tekst
Links voor meer ideeën om teksten te analyseren:
R Textmining
Voorbeeld
Om de tekst van de amazon recensies te analyseren zie je een wordcounter met aantallen erbij. Deze is van de site tagcrowd.com.
Dit geeft snel weer welke woorden er veel voorkomen. Ook zijn veelvoorkomende woorden, zoals EN, OF, VAN, DE etc. er uit gefilterd.
Na bekijken van deze tagcloud en enkele reciences kun je paar conclusies over wat de doelgroep zegt over de whisky opschrijven.
De tekst heeft een totaal aantal woorden van 7.992
Bijvoorbeeld:
Present/ Gift / Husband / Birthday/Received/Christmas - 92 zoekwoorden van mensen die de fles als cadeau gegeven hebben.
Lovely - 76 keer komt dit woord voor. Dat is heel veel.
Smokey/smoky/Smoke/Peat/Peaty/Taste - 75 keer wordt er gesproken of de peaty of smokey smaak.
Met deze drie bevindingen heb je al veel inzichten in je doelgroep en je ads.
#5 Advertentieteksten Gebaseerd Op De Resultaten
Hieronder zie je twee advertentieteksten geschreven voor het product en zoekwoord lagavulin 16 yo.
Ze bevatten, naast het zoekwoord en een CTA, de woorden die naar voren zijn gekomen uit de scrapes.
Lagavulin 16 YO Malt Whisky - Delivery In Beautiful Gift Box
Free 24h Delivery. Get This Smoky Lagavulin Now At Lowest Price At Zuipen.nl!
2. Focust op de kenners, echte liefhebbers
Lagavulin 16 Y.O. Single Malt - Your Favorite Smoky Scotch Whisky
Lovely 70CL Lagavulin Scotch Whisky. Order Your Bottle Now. Free Shipping!
Op deze manier heb je twee ads geschreven zonder zelf bijvoeglijk naamwoorden te verzinnen of uit een best practise lijst van een US blog te halen.
Deze manier van tekstschrijven hoeft natuurlijk niet beperkt te blijven tot advertentieteksten. Conversieoptimalisatie en zelf proposities kunnen verbeterd worden met deze snel en goedkoop verkregen marktinzichten.
Werkt het altijd?
Het werkt vaak maar zeker niet altijd beter in ctr en conversie dan aanbieding woorden. Wat je wel meeneemt is meer kennis over het product en de doelgroep. In de volgende blogpost lees je de resultaten van enkele tests die ik kon delen. De testen laten zien dat het vooral werkt voor betere ctr.
Het systematisch analyseren van concurrenten helpt je in begrip van de markt en van de concurrentie. Lees hier hoe je dit kan aanpakken.
Verkopen wat je niet via je eigen kanalen verkoopt is de toegevoegde waarde van Google en vooral van daily deal sites als Groupon. Helaas verkopen ze je vaak een sigaar uit eigen doos.
Het descriptieveld is het langste veld met 90 karakters. Maar wat er ingevuld wordt lijkt weinig effect te hebben.